ارتباط دیابت و killer cells

16 ژانویه 2012

سلولهای Tکشنده در بدن انسان که به حفاظت ما در برابر بیماریها کمک می کنند ممکن است بطور معکوس سبب تخریب سلولهای تولید کننده ی انسولین شوند.

پژوهشگران کالج سلطنتی انگلیس همراه با محققین دانشگاه Cardiffشواهد اولیه ی این مکانیزیم را کشف کردند و نقش سلولهای Tرا در ایجاد بیماری دیابت نوع 1 توضیح دادند.

این گروه تحقیقاتی یک سلول Tرا از بدن بیمار مبتلا به دیابت نوع 1 استخراج کردند تا واکنش مولکولی بی نظیری را که موجب کشته شدن سلولهای تولید کننده ی انسولین در پانکراس می شود ، مشاهده کنند.

هزینه ی این تحقیقات توسط کنسول تحقیقات علوم بیولوژیک و بیوتکنولوژی یاBBSRC  تحت عنوان یک grantطولانی مدت و بزرگ (lola)پرداخت گردید. این تحقیقات بصورت جهانی و در چند مرکز انجام شد.

پرفسور sewellمی گوید: دیابت نوع 1 بر اثر حمله ی سیستم ایمنی بدن فرد و تخریب سلولهای تولید کننده ی انسولین در پانکراس ایجاد می شود. هورمون انسولین کنترل قند خون را بعهده دارد و بیماری دیابت نوع 1 در صورت عدم درمان به دلیل  کمبود انسولین سبب مرگ می گردد.

 او می افزاید: مکانیزیمی که در آن سلولهای سیستم ایمنی به سلولهای تولید کننده ی انسولین حمله کرده و آنها را از بین می برند،بخوبی مشخص نشده است . یافته های این تحقیق چگونگی حمله ی سلولهای Tکه ممکن است نقش مهمی در ایجاد بیماری های اتوایمیون نظیر دیابت داشته باشد را آشکار نمود.

او می گوید: ما باید از اولین مرحله ی این مکانیزم که در آن سلولهای Tبه سلولهای خودی بدن حمله می کنند جلوگیری کنیم.

پرفسور peakmanمی گوید: این دیدگاه اولیه از چگونگی ارتباط سلولهای Tکشنده ی با سلولهای  تولید کننده ی انسولین به درک چگونگی ایجاد دیابت نوع 1 بسیار کمک کرده است.

این دانش به ما در آینده برای پیشگیری از ابتلا به بیماری و روش نوین جلوگیری از آن کمک خواهد کرد. هدف ما متوقف نمودن بیماری قبل از انهدام تمام سلولهای بتای پانکراس است.

پژوهشگران امیدوارند که اطلاعات دقیق تری در مورد مکانیزیم این عمل بدست آورند تا بتوانند راه های جدیدی برای پیشگیری از این بیماری و حتی درمان آن بیابند.

منبع: www. sciencedaily.com